Altijd online
Altijd online

Ik heb keihard gefaald, wat ik hiervan leerde

Iedere maand doe ik een nieuwe challenge. In februari deed ik de push-up challenge: 30 push-ups iedere dag. De titel van deze blog verraadt het al, ik heb gefaald. De eerste week deed ik enthousiast mee. Iedere dag tikte ik netjes die 30 push-ups aan. Maar ik vond het zwaar, en begon ze steeds meer af te raffelen. Dat deed mijn push-up techniek natuurlijk niet echt ten goede. Die techniek begon eigenlijk al te falen na de eerste 5 herhalingen.

Nu had ik twee opties: gewoon de handdoek in de ring gooien en deze challenge helemaal vergeten. Of toch doorgaan, maar niet te streng zijn voor mezelf. Nu past het niet echt bij mij om op te geven, dus ik besloot door te gaan. Maar ik zette de challenge voor mezelf anders neer. Mijn nieuwe challenge werd: de push-up techniek volledig beheersen en minimaal de 10 herhalingen aan te vinken. Hierbij liet ik mezelf zoveel pauzes nemen als ik nodig had.

Techniekbeheersing

Nu voelde het alsnog een beetje als opgeven, aangezien ik eigenlijk ging voor die 30 push-ups per dag. Maar met 10 per dag, en stiekem zelfs af en toe een smokkeldagje, wist ik dat ik ze in ieder geval qua techniek beter uitvoerde. Een belangrijke les die ik al eens leerde toen ik nog wekelijks een lesje Calisthenics meepakte. Het gaat er niet om hoe zwaar of moeilijk je de oefening doet, als je de beweging maar volledig uitvoert. Zodra je dit onder de knie hebt, gaat de oefening steeds beter en kun je overstappen op meer herhalingen. Zo heb ik mijn challenge omgevormd tot een leermoment waar ik nog veel langer profijt van ga hebben!

Om die push-up techniek nog beter te beheersen, doe ik ook deze maand nog een push-up challenge mee. Tien dagen push-ups onder begeleiding van Tanya Poppett via Instagram. Zij geeft iedere dag een andere soort challenge mee en legt ook uit hoe je je techniek kunt verbeteren om uiteindelijk het aantal herhalingen te vergroten. Mijn push-up challenge van februari is dan wel voorbij, maar ik blijf zo nog lekker verder werken aan mijn techniek.

Nieuwe challenge

Natuurlijk is hier ook weer ruimte gekomen voor een nieuwe challenge. Deze maand maart doe ik de wall sit challenge: zo lang mogelijk tegen de muur zitten in hurkpositie. Je benen 90 graden, rug recht, hoofd tegen de muur en ook je handen langs de muur laten hangen. De eerste dag haalde ik 2.02 minuten. Mijn doel is dit eind van de maand nog langer vol te houden, hoewel ik gedurende de maand zeker ook wat dipjes in de tijd verwacht.

Join the challenge!

De challenge doe ik overigens niet alleen. Het is namelijk de maart challenge van Dear Good Morning. En via mijn Instagram hebben ook al meer mensen aangegeven mee te willen doen. Super leuk! Ik daag jou hierbij ook uit deze challenge aan te gaan. Het gaat er hierbij vooral om, om jezelf uit te dagen. Kijk hoe lang jij de eerste dag kunt blijven zitten, en of je dit in de loop van de maand op kunt bouwen. Trek je dus niets aan van de tijd van anderen (gebruik deze eventueel wel als streeftijd mocht je het de eerste keer makkelijk vinden een eindtijd te hebben).

Wall-sit challenge maart
Mijn tijd op dag 1 van de wall-sit challenge: 2.02 minuten. Mooie streeftijd voor jou?

Overigens een tip voor iedereen die deze challenge binnen doet: Doe hem op blote voeten en direct op de grond! Op sokken (en ook op een kleed) glijd je geheid van de muur weg. Ook hoorde ik al iemand met gladde schoenen die weggleed: blote voeten dus!

Waarom de wall sit?

Via mijn Instagram heb ik suggesties voor een nieuwe challenge gevraagd. Er kwamen veel opties binnen, sportieve uitdagingen en ook echt veel eet gerelateerde uitdagingen. Van een maand geen suiker, tot vegan eten en iedere week iets eten dat je niet kent. Toch heb ik gekozen voor wéér een sportieve challenge. Twee redenen: de sportscholen zitten nog dicht, en ook mijn voetbaltrainingen gaan voorlopig niet door. Hoewel ik mezelf best kan motiveren te sporten, vind ik het toch fijn om juist in deze tijd nog wat extra uitgedaagd te worden qua sport. Daarom dus toch een sportieve challenge.

De eet challenges vind ik ook onwijs interessant. Die blijven daarom ook zeker op de optie lijst staan voor toekomstige challenges. Maar die uitdagingen vragen wel iets meer voorbereidingstijd. Ik heb eerlijk gezegd te weinig verstand van eten en wat er gebeurt als je ineens stopt met bepaalde dingen te eten. Tijd om me daar eens in te verdiepen dus. Tips voor boeken of interessante documentaires (The Game Changers staat al op de lijst!), zijn welkom!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.