Overig

Is Google nog wel een zoekmachine?

Google als antwoordmachine

Afgelopen week schrok ik van een artikel op Frankwatching. Het artikel kopte: ‘Winter is coming in SEO’. Nu kijk ik de serie waar deze quote uitkomt (nieuw seizoen komt eraan, moet dus even ‘bijkijken’). Dat ‘winter is coming’ nu niet heel positief is, zal je niet verbazen. De inleiding van het artikel maakte dat ik me echt zorgen ging maken: Er komt een moeilijke tijd aan, dreigingen hangen boven ons en niets doen betekent je ondergang. Een applausje voor de schrijver van dit artikel, hij had me te pakken. Ik wilde dit artikel lezen!

Nu ging het artikel dan ook over iets wat ik veel inzet in mijn vakgebied. SEO, oftewel Search Engine Optimization. Oftewel: Zoekmachineoptimalisatie, hoe jij je website zo hoog mogelijk laat scoren in Google. Mensen die in Google iets gaan zoeken waar jij verstand van hebt, of wat jij aanbiedt, wil je natuurlijk op jouw website hebben. Door SEO op de juiste manier toe te passen, is de kans groter dat jouw website bovenin de zoekresultaten van die ene zoeker komt. Als online communicatie professional wil ik natuurlijk dat al mijn opdrachtgevers hoog in Google komen, dus hier ben ik veel mee bezig.

Google geeft antwoord

Wat Peijke Jansdaal, de schrijver van het bewuste artikel, me duidelijk maakte was dat er de komende tijd weer veel gaat veranderen. Niets nieuws, SEO is continu aan verandering onderhevig. Maar er is wel een echte zorg, namelijk de trend dat Google steeds meer een antwoordenmachine wordt in plaats van een zoekmachine. Hoe vaak google jij iets en kun je het antwoord al uit de eerste zoekresultaten van Google halen? Of, als je op desktop zoekt, uit de informatie die rechts van de zoekresultaten wordt weergeven? Je hoeft bijna niet meer naar allerlei websites door te klikken om je antwoord te vinden.

Handig toch, denk je nu misschien. Ja, in sommige gevallen is het superhandig, als je bijvoorbeeld openingstijden ergens van wilt weten en je deze zo van Google haalt. En zoek je de betekenis van een bepaalde term, dan staat er tegenwoordig steeds vaker zo’n handig informatie kadertje bovenin of rechts van de zoekresultaten met de uitleg. Dit is een zogenaamde ‘knowledge graph’ en kennen we al sinds 2012. Steeds meer resultaten komen in dit kader te staan, en dus hoeven we steeds minder vaak door te klikken. En ja, ook dat is handig. Maar dan komt toch die journalist in mij naar boven, want hoe weten we nu of de gegeven informatie klopt? Wie checkt Google op deze informatie?

Jij denkt nu misschien, ik heb mijn antwoord, daar ging het me om. Toch is dit wel echt een gevaar, hoe bepaal je bijvoorbeeld dat de informatie klopt. En eerder had je zelf nog enige invloed op welke informatie jij relevant vond. Nu hoef je er niet eens meer voor door te klikken, dus waarom zou je dat nog doen? Eerlijkheid gebied, ik maak me zelf er ook echt schuldig aan. Ik stel een vraag, en krijg hier direct een antwoord op, bedankt Google!

Betere kliks voor websites

Gelukkig zijn er genoeg momenten dat ik wel even verder klik. En dat is eigenlijk ook alleen maar weer beter voor de eigenaar van de websites waar ik wel op doorklik. Schijnbaar bieden zij mij relevante informatie waarin ik geïnteresseerd ben. Als ik alleen de betekenis van een term oid zoek, en ik vind de informatie op de eerste pagina waar ik op klik, hoef ik de website verder niet meer te bekijken en verlaat ik deze weer. De eigenaar heeft weinig aan mij als bezoeker, ik weet waarschijnlijk niet eens meer hoe de website heet.

Dit kan overigens ook een teken zijn dat je website niet de beste website is. Het is namelijk superslim als je via 1 pagina mensen verder je website in trekt. Dit doe je door bijvoorbeeld een call to action, maar dat is voor een later moment.

Voice Search

Een andere opkomende trend die niet gunstig zal zijn voor bezoekers op je website is voice search. Gebruikers hiervan zijn heel direct op zoek naar antwoorden, Google geeft letterlijk het antwoord op een vraag. En hoeven daarom minder snel door te klikken naar je website. Waarschijnlijk leest Google hier die eerdergenoemde ‘knowledge graph’ op, althans, dat kan ik mij zo voorstellen. Hier moet je ook als website op in kunnen springen, en gelukkig zijn er ook over dit onderwerp al de nodige artikelen geschreven. Hier duik ik op een later moment ongetwijfeld nog eens in.

Ik ben in ieder geval alvast iets meer gerustgesteld na het lezen van het complete artikel. Google blijft in ieder geval de vertrouwde zoekmachine, die soms ook direct antwoorden geeft. Natuurlijk ga ik nu niet stilzitten en niets doen, dat betekent tenslotte mijn ondergang. Maar voor de winter echt inslaat zal er nog wel weer het nodige veranderen en hebben we voldoende tijd ons hiertegen te bewapenen. Hoe je dat precies doet? Dan kun je toch echt het beste even bij de expert aankloppen, de auteur van het eerder genoemde artikel heeft een complete SEO kennispagina op zijn website!

Mijn gekozen waardering € -