Watersport

Kort maar krachtig tochtje op een oceaanracer

Zondagochtend om 6 uur mijn bed uit, ik lijk wel gek. Toch spring ik praktisch mijn bed uit en wanneer ik een uur later de snelweg richting Breskens op rij, ben ik helemaal wakker. Vandaag is namelijk de dag dat ik met een echte Volvo Ocean Racer mee mag zeilen. Een oude oceaanracer, dat wel. De Boudragon (een VO60), eigendom van Hans Bouscholte, en gebruikt door de Ocean Race Academy. Vandaag ga ik met ze kennis maken, met de crew en de organisatie, om hier komend voorjaar een verhaal over te maken.

De avond ervoor stuur ik nog even een berichtje naar Bob Hilgersom, mijn contactpersoon. De weersvoorspellingen zijn namelijk niet al te best, een stormachtige wind met de hele middag flinke uitschieters tot de 44 knopen. “Het gaat door, we kunnen het pas ter plaatse echt goed meten. Boven de 45 knopen varen we niet.” Een geruststellend antwoord, want die 45 knopen zie ik op de voorspellingen nog niet. De volgende ochtend check ik nog eens de voorspellingen, de uitschieters die ik de vorige avond nog zag, zijn nu verplaatst naar het einde van de middag. Een goed teken, en eenmaal in Breskens wordt daar ook het verlossende woord gesproken. “We gaan gewoon varen, wel alleen op de fok”, vertelt onze schipper Gunnar Vroom. “We kunnen het grootzeil wel zetten, maar het gevaar is dat we deze niet snel genoeg binnen kunnen halen wanneer het weer wel omslaat.” Een duidelijke uitleg, en alle aanwezigen zijn allang blij dat we naar buiten gaan.

Onder de aanwezigen zijn een aantal enthousiaste zeilers die een masterclass Ocean racing hebben geboekt. Daarnaast lopen er een viertal crew members rond, zij maken deel uit van de Ocean Race Academy en kennen de boot van binnen en buiten. Ook is er iemand mee van Yachtservice Enkhuizen, hij gaat na dit tochtje de motor vervangen. Afgelopen voorjaar heeft de boot al een complete refit gehad, zo is de boot helemaal in race modus. Ook wij aan boord zijn helemaal in race modus, iedereen is aan elkaar voorgesteld, Gunnar heeft ons uitleg gegeven over de do’s en dont’s aan boord, de koffie is op en de trossen worden losgegooid. Het duurt niet lang voor we de haven uit zijn en de fok erop staat. We varen nog lekker in de luwte, dus iedereen kan even wennen aan zijn positie en aan de boot. Zodra we verder buiten komen, wordt het water heftiger en het weer onstuimiger. Gunnar ziet in de verte dikke, donkere wolken en geeft al bij Bob aan dat we deze dag sowieso moeten inkorten. Niet veel later klappen we over de golven en de schipper besluit direct terug te gaan. We maken ons klaar voor overstag. Als een geoliede machine doet de crew haar werk en binnen no time varen we weer terug richting de haven. Erg jammer, maar een verstandig besluit. Het moet tenslotte ook leuk blijven voor iedereen.

Eenmaal terug in de haven komen we naast de Sanya te liggen, een VO70 en de voormalige Telefonica Blue waar Bouwe Bekking de Volvo Ocean Race editie 2008 mee heeft gevaren. Het is een indrukwekkend schip en, misschien als soort van troost, mogen we ook nog even op deze boot rondkijken. Ik voel me als een kind in de snoepwinkel, en mag zelfs nog even helpen iemand de mast intakelen. Dit gebeurt met behulp van enorme koffiemolens, of zoals ze ze in de zeilwereld noemen: grinders. Eén van de crew members geeft vervolgens een uitgebreide rondleiding, en vertelt gelijk wat meer over de Ocean Race Academy. Zo leer ik dat de beginners eerst varen op de Boudragon, hier maken ze hun eerste zeemijlen en leren ze alle taken aan boord. Zodra de schippers (docenten) zien dat de crew ver genoeg is, mogen ze overstappen op de Sanya. Hiermee worden diverse tochten en races mee gevaren. In de laatste editie van Zeilen stond nog een uitgebreid artikel van de hand van Klaas Wiersma die mee mocht tijdens de Antwerp Race. Met een armlengte voorsprong won de Sanya deze race van Team Brunel.

Bij het afscheid maak ik nog even kennis met Ysbrandt Endt, schipper van de academy. Wanneer ik in het voorjaar weer meega, is hij hoogstwaarschijnlijk de schipper. Daarnaast zal een groot deel van de vandaag aanwezige crew dan ook aan boord zijn. Met die informatie kan ik alvast mijn verhaal voorbereiden, komend voorjaar wordt dit avontuur vervolgd.

Mijn gekozen waardering € -