Freelance journalist
Freelance journalist

Jezelf schoonmaken met je dagelijkse afval

Scheid jij ook trouw je plastic en papier van het GFT afval? Noor Buur, van Unwaste, gaat hierin nog iets verder, zij haalt ook de sinaasappelschillen en het koffiedik uit haar GFT bak. Bij wijze van spreken dan. Unwaste maakt zeep en andere verzorgingsproducten uit deze organische afvalstroom.

“Daarbij moeten we het natuurlijk hebben van de grote stromen”, legt Noor uit. “Het is niet zo dat we dit uit ons alledaagse huisvuil halen, hiervoor werken we samen met grootschalige leveranciers en inzamelaars. De inzameling en verwerking van afval tot grondstof gebeurt door partners. Wij zetten deze hernieuwde grondstoffen weer om in zeep.”

Gigantisch vraagstuk

Het was voor Noor niet direct vanzelfsprekend dat ze op deze manier de wereld een stukje mooier wilde maken. “Ik heb internationale betrekkingen gestudeerd. Dit zegt wel iets over mijn intrinsieke motivatie en drive, maar ik wilde hiermee graag de ontwikkelingshulp in. Ik heb hiervoor ook een tijd in Tanzania gezeten, daar kwam ik erachter dat het systeem van ontwikkelingssamenwerking voor mij niet klopte. Terug in Nederland ging ik aan het werk voor de Rijksoverheid, hier zat ik op het sociaal domein. Het milieuprobleem bleef aan me knagen, maar het is zo’n gigantisch vraagstuk en ik ben maar één persoon.”

Dat één persoon prima voor verandering kan zorgen, blijkt. Mits je als die ene persoon de juiste mensen om je heen verzamelt. Dat deden Noor, Robert-Willem Dol en Bart Aupers voor Unwaste, om bij te dragen aan de structurele systeemverandering naar een circulaire economie. Zij startten met mogelijkheden om reststromen in zeep om te zetten. Robert-Willem is inmiddels niet meer betrokken.

“Een half jaar voor de formele oprichting van Unwaste leerde ik Bart kennen. Hij is heel sterk in de commerciële marktstrategie. Aan het begin hebben we lange tijd met een klein team gewerkt. De aanloopfase is relatief lang, je moet hier het product ontwikkelen en maakt al veel kosten voordat je iets verdient. Uiteindelijk hadden we in 2019 het eerste product op de markt, deze hebben we inmiddels ook doorontwikkeld. De markt vraagt uiteindelijk om goede kwaliteit. Voor de consument is het namelijk vooral belangrijk dat het goede zeep is, en dat het dan uit afval is gemaakt maakt de zeep extra bijzonder.”

Zwarte zeep

Het concept van Unwaste klinkt vrij gedurfd. De zeep is zwart en ook nog eens gemaakt van afval dat wij als consument dagelijks weggooien. “Ja, we zeggen ook wel: We verkopen zeep zonder troep maar met afval. We wijken af van de standaard witte zepen. Het grappige is, mijn dochters weten niet beter dan dat wij zwarte zeep hebben, voor hen is dat juist de standaard.”

“We horen ook van de oudere generatie dat zij vroeger ook hun handen schoonmaakten met koffiedik nadat ze in de tuin hadden gewerkt bijvoorbeeld. Het is een hele natuurlijke scrub, eigenlijk gek dat we in de loop der jaren die natuurlijke ingrediënten zijn gaan vervangen door een chemische variant.”

Maatschappelijke urgentie hoog

Unwaste staat nog aan het begin van hun reis, ze hebben de intentie om flink op te schalen de komende jaren. “Wij zijn de eerste partij die afval gebruikt als basis voor zeep, met de intentie het een mainstream gebruiksproduct te maken. Gelukkig zien we dat de maatschappelijke urgentie voor een circulaire economie enorm groeit. De mainstream retail, denk aan de drogisterijen, zien dit ook. In de schappen zie je steeds meer duurzame verzorgingsproducten terugkomen. En op ooghoogte he, daar wordt bij zo’n drogisterij echt over nagedacht, hoe ze de schappen inrichten.” Voor Noor en haar team bevestigt dit alleen maar dat ze de goede kant op gaan met hun producten.

Een extra bevestiging kregen ze met hun crowdfunding actie voor een shampoo bar. “Ik ben superblij dat de shampoo bar er is. We hebben bijna 200% van het streefbedrag opgehaald! Daarmee zijn we ver buiten onze ‘innercircle’ van fans gekomen. Dat zegt eigenlijk alles over de bereidheid van de mensen om te kiezen voor meer duurzame producten.”

Unwaste wil met meer dagelijkse cosmeticaproducten een streep door afval zetten. Er komt emotie bij kijken wanneer je een product structureel gebruikt. Net als dat afval een dagelijkse routine is. Unwaste brengt die emotie en routine bij elkaar. Niet alleen in hun product, ze proberen zoveel mogelijk duurzaam te werken.

“Voor ons was het nog een enorm vraagstuk: hoe kunnen we verpakkingsarm werken. Je komt dan toch snel uit bij gerecycled plastic voor onze vloeibare producten. Voor de vaste zepen gebruiken we doosjes gemaakt van landbouwafval. Een volgende stap kan zijn dat we navul verpakkingen voor onze vloeibare zeep aanbieden aan consumenten, dit zie je langzaamaan steeds meer gebeuren.”

Unwaste natuurlijke zeep

Het hoeft niet direct perfect

Noor geeft ondernemers die ook willen verduurzamen in hun product een goede tip, die je overigens ook kunt vertalen naar je onderneming: “In je productontwikkeling heb je einddoelen, die leiden tot je optimale impact-product. Als je innovatief werkt, ligt dat optimale product op een lange weg. Maak daarom kleine stapjes tussendoor, wees niet bang om niet direct het perfecte product neer te leggen. Je moet toch blijven door ontwikkelen om te verbeteren.”

Unwaste heeft een uitgebreide website met meer informatie over hun producten, de ingrediënten die ze gebruiken en natuurlijk kun je smullen bij hun verhaal. In de blog geven ze, naast Unwaste nieuws, ook handige tips om zelf bijvoorbeeld duurzamer te leven. Volg het bedrijf daarnaast op Instagram en leer hier de producten en de mensen achter de schermen beter kennen.

Leave a comment

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.