“Zou je buiten de watersport kunnen werken?”

Watersport werk

Mijn werk in de online communicatie concentreert zich voor het grootste deel binnen de watersport. Mij wordt dan ook wel eens gevraagd of ik ook hierbuiten kan werken. Het antwoord: Natuurlijk, maar als het niet hoeft liever niet.

Expertise online communicatie

Sterker nog, ik doe best regelmatig opdrachten die niets met watersport te maken hebben. Mijn expertise is online communicatie, mijn niche is de watersport. Mijn expertise kan ik ook net zo goed inzetten voor een burn-out coach, een hoveniersbedrijf of een automerk. Dat vind ik ook best leuk om te doen, het dwingt me namelijk om even buiten mijn niche te kijken. Hiermee ontwikkel ik mij op een nog breder vlak, en leer ik ook weer nieuwe mensen met een compleet ander netwerk kennen.

Nichemarkt

Hoewel ik het verbreden op die manier best leuk vindt, zet ik mijn expertise toch het liefst in, in de watersport. Die wereld ken ik goed, dat maakt het vaak een stuk makkelijker om mijn vak uit te oefenen. Grappig is wel dat ik direct na mijn afstuderen niet zo geloofde in een nichemarkt. Het leek me helemaal niet slim je op 1 specifieke markt te focussen, ik dacht juist dat het slim was je zo breed mogelijk in te zetten. Je raadt het al, ik dook na mijn afstuderen niet direct in de watersport, maar ging me lekker breed in de markt zetten. Gevolg: ik wist van veel dingen een beetje af, maar had niet iets waar ik expert in was.

Netwerken betaalt uit

Op een gegeven moment ging ik me steeds meer richten op watersport gerelateerde klussen. Ik heb hier een groot voordeel, als zeiler ken ik de sport. Toch viel het begin tegen, want hoewel ik de sport goed ken, kenden organisaties en mensen in de zeilwereld mij niet of nauwelijks. Het was dus flink investeren in een netwerk (ofwel, op de juiste gelegenheden en feestjes de juiste mensen aanspreken, heel vervelend) en mijn gezicht zoveel mogelijk laten zien waar het kon.

Intussen zijn we zo’n 5 jaar verder en betaalt de keuze voor specifiek de watersport zich steeds meer uit. Ik ken de organisaties, races en mensen die ertoe doen, en die organisaties en mensen kennen mij ook steeds beter. Waar ik eerder werd gebeld voor simpele adviezen, of uit de brand help klusjes, komen er steeds vaker serieuzere opdrachten en langere termijn projecten langs.

Bewust kiezen voor klussen

Nog steeds komen er best wel eens klussen langs die geen link hebben met de watersport. Als ik voor zo’n klus kies, dan is dat een bewuste keuze. Soms helpt een opdracht bijvoorbeeld in mijn zelfontwikkeling, leer ik nieuwe dingen die ik bij mijn andere opdrachtgevers weer kan toepassen. Maar soms is een opdracht ook simpelweg goed voor mijn bankrekening. Toch merk ik dat ik wel steeds meer de keus maak voor de watersport.

Zo heb ik afgelopen maand nog een besluit gemaakt over een mooie opdracht die ik in principe al binnen had. We moesten er alleen financieel nog even uitkomen. Deze bewuste opdracht zou mij 2 dagen in de week werk opleveren voor een vast bedrag per maand. En ik zou er weer ontzettend veel kunnen leren, maar toch heb ik besloten het niet te doen. Twee dagen in de week is best veel, het zijn twee dagen die ik niet in potentiële opdrachten binnen de watersport kan steken. En ik moest me helemaal opnieuw verdiepen in een nieuwe, voor mij onbekende, markt. Op dat moment heb ik besloten me vanaf nu 100% te richten op de watersport, daar ligt mijn passie en daar ligt ook mijn kennis.

Betekent niet dat ik helemaal niets meer doe hierbuiten, ik heb tenslotte nog steeds een aantal opdrachtgevers die niets met de watersport doen. Maar mijn focus, mijn eigen verhaal, zal zich wel meer en meer gaan richten op de watersport. En dan moet ik nog bepalen waar mijn expertise binnen de online communicatie ligt en hoe ik die verder kan ontwikkelen. Maar dat is de volgende stap.

Meer weten

Benieuwd naar mijn werk en welke opdrachtgevers ik binnen de watersport heb? Bekijk deze pagina voor meer informatie over mij en de projecten die ik heb gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.